A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. A sütikről részletes információt olvashat az adatvédelmi tájékoztatóban.
Termékek Menü

Mit lehet tenni az elsavasodás ellen?

Mit lehet tenni az elsavasodás ellen? Az elsavasodás, vagy más néven oxidatív/oxidációs stressz egyre többször merül fel számos komoly betegség okozójaként. Ez a testünkben lezajló, természetes kémiai folyamat, melyre fel van készülve védekezőrendszerünk – de mi van, ha ez a rendszer felborul? Mit tehet az elsavasodás káros hatásai ellen? 

Mi is az az oxidációs stressz?

Az emberi szervezetben természetes folyamatokon keresztül létrejönnek úgynevezett szabadgyökök: olyan molekulák, amik páratlan elektronszámmal rendelkeznek, és a stabilitáshoz szükséges elektront a testünk többi sejtjétől próbálják meg elvenni. A szervezetünkben termelődő antioxidánsok  pedig úgy tudják átadni az elektronjukat a szabadgyököknek, hogy közben ők maguk nem válnak instabillá.

Amikor a szabadgyökök és antioxidánsok keletkezése egyensúlyban van, akkor nem éri nagyobb baj a szervezetünket. Viszont különböző külső hatásokra, (mint például UV-sugárzás, alkoholfogyasztás, dohányzás, szmog, helytelen táplálkozás vagy túlzott fizikai megerőltetés), megnövekedhet a szabadgyökök, vagy csökkenhet a test által termelt antioxidánsok száma – vagyis felborul az egyensúly és károsodnak a sejtek.

Számos betegségről tartják úgy az orvosok, hogy az oxidációs stressz áll a kialakulásának hátterében. Ilyen például a cukorbetegség, szív- és érrendszeri megbetegedések, magas vérnyomás, sclerosis multiplex, Alzheimer-kór, Parkinson-kór, sőt, bizonyított tény, hogy az oxidációs stressz öregedést is felgyorsítja.

Hogyan védekezhetsz az oxidációs stressz ellen?

Mivel a szabadgyökök természetesen keletkeznek a szervezetünkben, így teljes mértékben nem tudjuk kivédeni őket. Viszont azért tudunk tenni, hogy megfelelően fenntartsuk a szervezetünkben a szabadgyökök és antioxidánsok egyensúlyát.
A legelső, amit tehet, hogy csökkenti a testét érő káros hatásokat. Érdemes redukálni az alkoholfogyasztást, kerülni a dohányzást, ha napra megy, mindig használjon naptejet, figyeljen oda a rendszeres testmozgásra és a megfelelő mennyiségű alvásra. 

Antioxidánsokat leginkább a megfelelő táplálékokkal tud bevinni a szervezetbe. A halak, diófélék és hagymák, a fahéj, olívabogyó, brokkoli, répa és a citrusok – ezek mind olyan ételek, amelyek antioxidánsokat tartalmaznak. Ezek mellett a C és E vitamin, a melatonin és zöld tea is segíti az antioxidáns-termelést. (Erről bővebben írtunk már ebben a cikkben).

Ha igazán biztosra akar menni, van még egy egészen új módszer, ami gondoskodik az antioxidánsok és szabadgyökök egyensúlyáról a szervezetében:  a hidrogénes víz. A hidrogén ugyanis az eddig ismert legerősebb antioxidáns, ami átadja a szabadgyöknek az elektront, majd vízzé válik, és ezáltal hozzájárul a szervezet méregtelenítő folyamatához is. 

A legjobb az egészben, hogy a hidrogénes vizet nem kell literszámra vásárolni a hipermarketben: otthon is elő tudja állítani egy egyszerű módszerrel. Csak fogja meg ezt a palackot, töltsön bele  (tisztított) vizet, nyomja meg a gombot, és párc perc múlva már ihatja is az antioxidánsokban dús, hidrogénes vizet.